Silke Adam

Professorin, Institutsdirektorin

Institut für Kommunikations- und Medienwissenschaft

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Telefon 2
+41 31 631 48 11
E-Mail
silke.adam@ikmb.unibe.ch
Büro
A 131
Postadresse
Universität Bern
Institut fuer Kommunikations- und Medienwissenschaft
Fabrikstrasse 8
3012 Bern
Schweiz
Sprechstunde
nach Rücksprache mit dem Sekretariat

Professorin und Institutsdirektorin

Silke Adam ist Professorin für politische Kommunikation und Direktorin des Instituts für Kommunikations- und Medienwissenschaft der Universität Bern seit 2010. Besonders interessiert sie, welche Kräfte politische Debatten gestalten (können), wie diese beschaffen sind, welche Rolle die Online-Kommunikation dabei spielt und welche Effekte sie auf die Bürger zeitigen. Um diese Fragen zu beantworten, forscht sie derzeit an zwei international vergleichenden Projekten, die vom Schweizerischen Nationalfonds finanziert werden („The Impact of challengers‘ online communication on media agenda-building – a comparision across countries and issues“; „The role of national parties for the politicization of EU integration - an international comparison between six European countries) und die sich mit den Herausforderungen des Klimawandels und der europäischen Integration beschäftigen.

Silke Adam studierte Kommunikationswissenschaft mit Vertiefungen im Bereich Politikwissenschaft, Politikanalyse /-beratung und Kommunikationsforschung an der Universität Hohenheim (1995-2001, Diplom). Im Rahmen eines Fulbright Stipendiums erwarb sie zudem 1999 einen Master of Science in Mass Communication an der Boston University, MA (USA). Nach dem Studium arbeitete sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin bzw. akademische Rätin am Institut für Kommunikationswissenschaft / Medienpolitik der Universität Hohenheim. Hier schloss sie ihre Dissertation zum Thema „Symbolische Netzwerke in Europa. Der Einfluss der nationalen Ebene auf europäische Öffentlichkeit. Deutschland und Frankreich im Vergleich“ ab (2006). Als Post-Doc-Stipendiatin forschte sie in der interdisziplinären Kollegforschergruppe „The Transformative Power of Europe“ an der Freien Universität Berlin (2008/09), finanziert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft.

Silke Adam erhielt den Robert M. Worcester Prize für den besten Aufsatz im International Journal of Public Opinion Research im Jahr 2007, den Preis der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft für den zweitbesten Zeitschriftenaufsatz des Jahres 2008, den Wissenschaftspreis der Universität Hohenheim und den der Dr. Alois-Mock Europastiftung (2007). Sie war darüber hinaus Stipendiatin im ‚Fast-Track‘ Programm der Robert Bosch Stiftung (2009-2011) und des Netherlands Institute of Advanced Studies (2013).

Forschungsinteressen

  • Politische Kommunikation im internationalen Vergleich
  • Medien- und Parteikommunikation: Inhalte und Effekte
  • Verhältnis von online und offline Kommunikation
  • Europäische Integration und Identität
  • Netzwerkanalyse

Derzeitige Forschungsprojekte

  • Franzisca Schmidt: Populistische Kommunikation und die Rolle der Medien im Europawahlkampf 2014
  • Ueli Reber: Grenzenlose Online-Öffentlichkeiten?
  • Sasan Abdi-Herrle:“ News Breaking“ in Zeiten des Web 2.0: Agenda-Setting-Effekte zwischen Twitter und Online-Nachrichtenseiten.
  • Stefanie Knocks: In Search of the “Why” behind Campaign Professionalisation: Explaining the Degree and Profile of Campaign Professionalisation by an Empirical Analysis of 23 Swiss Cantonal Election Campaigns. (2014)

WISSENSCHAFTLICHE VERÖFFENTLICHUNGEN / VORTRÄGE

von Silke Adam, Stand 12.11.2013

Im Erscheinen
Maier, Daniel; Waldherr, Annie; Miltner, Peter; Schmid-Petri, Hannah; Häussler, Thomas; Adam, Silke (2014, forthcoming): Stichprobenziehung aus dem Netz – Wie man themenspezifische Online-Inhalte erfassen kann. In: W. Wirth / M. Wettstein / J. Matthes / K, Sommer (Hrsg.): Inhaltsanalysen und neue Medien. Halem-Verlag.

Adam, Silke (2013/14, forthcoming): European Public Sphere. In: International Encyclopedia of Political Communication. Routledge.

2014
Adam, S., Häussler, T. & Schmid-Petri, H. (2014). Koalitionen im Netz: Eine Analyse der Akteurskonstellationen im Bereich der US-amerikanischen Klimawandeldebatte. Vortrag im Rahmen der SGKM-Jahrestagung, 11. bis 12. April 2014, Zürich.

2013
Schmid-Petri, H., Häussler, T., Adam, S., Waldherr, A., Miltner, P., Pfetsch, B. & Bennett, L. (2013). Codebook for the analysis of frames in online newspaper articles – Issue: climate change. The Codebook was developed in the project “The impact of challengers’ online communication on media agenda-building – a comparison across countries and issues.

Adam, Silke; Maier, Michaela; de Vreese, Claes H. et al. (2013). Campaigning against Europe? The role of Euroskeptic fringe and mainstream parties in the 2009 European Parliament election. Journal of Political Marketing 12(1): 77-99. [ link ]

De Vreese, Claes; Adam, Silke & Berganza, Rosa (2013): Guest Editorial. Journal of Political Marketing 12(1): 2-7. [ link ]

De Vreese, Claes; Adam, Silke & Berganza, Rosa (eds.) (2013): Special issue on the European Parliament elections 2009. Journal of Political Marketing 12 (1). [ link ]

Pfetsch, B., Adam, S., & Bennett, W. L. (2013). The critical linkage between online and offline media - An approach to researching the conditions of issue spill-over. Javnost, 20(3), 9-22. [ link ]

Pfetsch, B., & Adam, S. (2013). Democratic Potentials of Online Communication for Political Debate. In B. Dobek-Ostrowska & J. Garlicki (Eds.), Political Communication in the Era of New Technologies. Frankfurt a. M. / Warsaw: Peter Lang. 31-43.
[ link ]

2012
Maier, Michaela; Adam, Silke & Maier, Jürgen (2012): The impact of identity and economic cues on citizens’ EU support: An experimental study on the effects of party communication in the run-up to the 2009 European Parliament elections. European Union Politics 13, 580-603.

2011
Adam, Silke & Maier, Michaela (2011): National parties as politicizers of EU integration? Party campaign communication in the up-run to the 2009 European Parliament Election. European Union Politics. 12 (3): 431-454. 

Kaid, Lynda L.; Adam, Silke; Maier, Michaela et al. (2011): Televised Advertising in the 2009 European Parliamentary Elections. Comparing Campaign Strategies and Videostyles. In M. Maier / J. Strömbäck / L. Kaid (eds): European Political Communication: Campaign Strategies, Media Coverage, and Campaign Effects in European Parliamentary Elections. Farnham: Ashgate Publishing. 91-110.

Maier, Michaela; Adam, Silke; de Vreese, Claes et al. (2011): Between Integration and Demarcation: Effects of Europeanized and national campaigns on voters in the 2009 European Parliament election. In M. Maier / J. Strömbäck, / L. Kaid (eds): European Political Communication: Campaign Strategies, Media Coverage, and Campaign Effects in European Parliamentary Elections. Farnham: Ashgate Publishing. 233-256. 

2010
Adam, Silke & Maier, Michaela (2010): Personalization of Politics – Towards a Future Research Agenda. A Critical Review of the Empirical and Normative State of the Art. In Salmon, Sharles T. (ed): Communication Yearbook 34: 213-258.

Adam, Silke (2010): PR-Evaluation und -Planung aus der Netzwerkperspektive. Neue Erkenntnisse bei der Untersuchung von Medieninhalten durch die Verbindung von Inhalts- und Netzwerkanalyse. In: J. Woelke / M. Maurer / O. Jandura (Hrsg.): Forschungsmethoden für die Markt- und Organisationskommunikation. Köln: Halem-Verlag: [überarbeitete Version des Aufsatzes in der Publizistik]; 143-170. 

Kaid, Lynda L.; Adam, Silke; Maier, Michaela et al. (2010): Gli spot televisivi nelle elezioni europee del 2009. Strategie di campaigning a confronto. In: Special Issue of Communicazione Politica XI (1): 33-48.

Pfetsch, Barbara; Adam, Silke & Eschner, Barbara (2010): The Media’s Voice over Europe: Issue salience, openness and conflict lines in editorials. In: R. Koopmans / P. Statham (eds.): The Making of a European Public Sphere: Political Communication and Collective Action in an Era of European Governance. Cambridge: Cambridge University Press [überarbeitete Version des Aufsatzes in Journalism]; 151-170. 

2009
Adam, Silke (2009): Euroscepticism and the mass media. An analysis of the form of contention in the German and French debates on a European Constitution. In: D. Fuchs / R. Magni-Berton / A. Roger (eds.): Euroscepticsm. Images of Europe among mass publics and political elites. Farmington Hills: Budrich Publishers. 193-214.

Adam, Silke & Maier, Michaela (2009): Parteikampagnen bei der Europawahl. Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen. Heft 2. 78-83. 

Adam, Silke & Pfetsch, Barbara (2009): Europa als Konflikt in nationalen Medien – Zur Politisierung der Positionen in der Integrationsdebatte. In: F. Marcinkowski / B. Pfetsch (eds.): Politik in der Mediendemokratie. Politische Vierteljahresschrift. Sonderheft 42: 559-584.

2008
Adam, Silke (2008): Medieninhalte aus der Netzwerkperspektive. Neue Erkenntnisse durch die Kombination von Inhalts- und Netzwerkanalyse. In: Publizistik 53 (2): 180-199. 

Adam, Silke (2008): Do mass media portray Europe as a community? An empirical analysis of the integration potential of the German and French debates on EU enlargement and a common Constitution. In: Javnost – The Public 15 (1): 91-112.

Adam, Silke (2008): Massenmedien als Herausforderer oder Agenturen nationaler Eliten? Eine Analyse der deutschen und französischen EU-Erweiterungsdebatte. In: B. Pfetsch / S. Adam (Hrsg.): Massenmedien als politische Akteure. Konzepte und Analysen. VS-Verlag. 116-143. 

Adam, Silke; Jochum, Margit & Kriesi; Hanspeter (2008): Coalitions in policy networks. The domestic context of European politics. In: W. A. Maloney / J. van Deth (eds.): Civil Society and Governance in Europe: From National to International Linkages? Cheltenham: Edward Elgar: 193-217.

Adam, Silke (2008): Olaf Jandura: Kleinparteien in der Mediendemokratie. Wiesbaden, VS 2007, in: Publizistik 53 (2): 267-268. 

Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (Hrsg.) (2008): Massenmedien als politische Akteure - Konzepte und Analysen. Wiesbaden: VS Verlag.

Pfetsch, Barbara; Adam, Silke & Eschner, Barbara (2008): The Contribution of the Press to Europeanization of Public Debates. A comparative study of issue salience and conflict lines of European integration. In: Journalism: Theory, Practice & Criticism 9 (4): 463-490. 

Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (2008): Die Akteursperspektive in der politischen Kommunikationsforschung – Fragestellungen, Forschungsparadigmen und Problemlagen. In: B. Pfetsch / S. Adam (Hrsg.): Massenmedien als politische Akteure. Konzepte und Analysen. VS-Verlag. 9-26.

2007
Adam, Silke (2007): Symbolische Netzwerke in Europa. Der Einfluss der nationalen Ebene auf europäische Öffentlichkeit. Deutschland und Frankreich im Vergleich. Köln: Halem Verlag. 

Adam, Silke (2007): Domestic adaptations of Europe. A comparative study of the debates on EU enlargement and a common Constitution in the German and French quality press. In: International Journal of Public Opinion Research 19 (4): 409-433.

Adam, Silke & Kriesi, Hanspeter (2007): The network approach. In: P. Sabatier (ed.): Theories of the Policy Process. Boulder (Colo.): Westview Press. 129-154. 

Adam, Silke (2007): Markus Lehmkuhl: Massenmedien und interpersonale Kommunikation. Eine explorative Studie am Beispiel BSE. Konstanz, UVK 2006, in: Medien & Kommunikationswissenschaft 55 (2): 265-267.

Pfetsch, Barbara; Mayerhöffer, Eva & Adam, Silke (2007): Politische Kommunikation. In: B. Thomaß (Hrsg.): Mediensysteme im internationalen Vergleich. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft. 59-75. 

2006
Adam, Silke & Berkel, Barbara (2006): Media Structures as an Obstacle to the Europeanization of Public Spheres? Development of a Cross-National Typology. In: M Maier / J. Tenscher (eds.): Campaigning in Europe – Campaigning for Europe. Berlin: Lit. 45-66.

Kriesi, Hanspeter, Adam, Silke & Jochum, Margit (2006): Comparative analysis of policy networks in Western Europe. In: Journal of European Public Policy 13 (3): 341-361. 

2005
Adam, Silke; Berkel, Barbara & Pfetsch, Barbara (2005): Public Relations aus politikwissenschaftlicher Sicht. In: G. Bentele / R. Fröhlich / P. Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: VS Verlag. 78-90.

Adam, Silke; Berkel, Barbara & Pfetsch, Barbara (2005): Stichwort Politische PR. In: G. Bentele / R. Fröhlich / P. Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: VS Verlag. 598. 

Adam, Silke & Pfetsch, Barbara (2005): Politische Kommunikation. In: S. Weischenberg / H.J. Kleinsteuber / B. Pörksen (Hrsg.): Handbuch Journalismus und Medien. Konstanz: UVK. 349-353.

Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (2005): Myra Marx Ferree, William Anthony Gamson, Jürgen Gerhards, Dieter Rucht: Shaping Abortion Discourse. Democracy and the Public Sphere in Germany and the United States, Cambridge, Cambridge University Press 2002, in: Political Communication 22, 250-252. 

2002
Adam, Silke (2002): Wahlen in der Mediendemokratie. Der Beitrag von Medienwirkungstheorien zur Wahlforschung am Beispiel der amerikanischen Präsidentschaftswahl 2000. Stuttgart: edition 451.

Görlitz, Axel & Adam, Silke (2002): „Strukturelle Kopplung“ als Steuerungstheorie: Rekonstruktion und Kritik. In: H. Bluhm / K. Fischer / K.-U. Hellmann (Hrsg.): Das System der Politik. Niklas Luhmanns politische Theorie. Opladen / Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. 271-289. 

Forschungsberichte, Arbeitspapiere & Codebücher, Interviews

Adam, S. & Maier, M (2009). Codebook of content coding: Strategies of party campaigns in the context of the EP elections. Berlin / Landau.

Adam, Silke (2009): Bringing the Mass Media in. The Contribution of the Mass Media for Understanding Citizens’ Attitudes towards the European Union. KFG Working Paper Series, No. 4. Kolleg-Forschergruppe (KFG) “The Transformative Power of Europe”, Free University Berlin.

Adam, Silke & Berkel, Barbara (2004): Analysis of newspaper editorials: Germany. Europub.com Projekt, Final case report WP3. http://europub.wzberlin.de/project%20reports.en.htm

Adam, Silke, Berkel, Barbara  & Erbe, Jessica  (2004): Interviews with collective actors: EU. Europub.com Projekt, Final case report WP 5. http://europub.wzberlin.de/project%20reports.en.htm

Adam, Silke & Berkel, Barbara  (2004): Interviews with media professionals: Germany. Europub.com Projekt, Final case report WP6. http://europub.wzberlin.de/project%20reports.en.htm

Adam, Silke & Berkel, Barbara  (2004): Delphi country reports: Germany. Europub.com Projekt, Final Case report WP 5/6. http://europub.wz-berlin.de/project%20reports.en.htm

Adam, Silke, Berkel, Barbara et al. (2002). Codebook for content coding of commentaries / editorials. http://europub.wz-berlin.de/codebooks.en.htm

Adam, Silke (2001): Das Fernsehen ist stärker. US-Wahl 2000: Medien und Einstellungsbildung der Bevölkerung. Medien Tenor Forschungsbericht 111: 42-45.

Konferenzpapiere und -vorträge

Selecting and framing in a digital age: Is online communication of challengers abandoning mass media´s logic? Vortrag im Rahmen der 4th European Communication Conference (ECREA), 24.-27. Oktober 2012, Istanbul. (zus. mit Schmid-Petri, H., Häussler, T., Waldherr, A., Miltner, P., Pfetsch, B. & Bennett, L.)

Was passiert zu einem Thema im Netz? Die Herausforderung ,dynamische Online-Netzwerke und deren Diskurse zu erfassen. Vortrag im Rahmen der 14. Jahrestagung der Fachgruppe "Methoden" in der DGPuK, 27.-29. September 2012, Zürich. (zus. mit Schmid-Petri, H., Waldherr, A., Häussler, T., Miltner, P.)

Comparing apples and oranges. The challenge of measuring online-offline discourse dynamics. Vortrag im Rahmen der 61. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Preconference, Phoenix, 24.-28. Mai 2012. (zus. mit Waldherr, A., Häussler, T., Miltner, P., Pfetsch, B., Schmid-Petri, H., Streibl, W. & Bennett, L.)

Online-Akteursnetzwerke: Wie zivilgesellschaftliche Akteure in der Klimapolitik das Internet nutzen. Ein Vergleich zwischen der Schweiz und Deutschland. Fachgruppen-Tagung „Kommunikation und Politik“, Zürich, Februar 2012 (zus. mit. Thomas Häussler, Hannah Schmid-Petri, Ueli Reber)

The impact of identity and economic cues on citizens’ EU support: An experimental study on the effects of party communication in the run-up to the 2009 European Parliament elections. Presentation at the colloquium of Prof. Claude Messner (University of Bern), November 2011

Recipients’ characteristics and country contexts as moderating factors for framing effects.
An experimental study of party campaign effects in 11 countries in the run-up to the 2009 EP elections. WAPOR conference, Amsterdam, September 2011 (zus. mit Michaela Maier)

Media Agenda Building in Online and Offline Media - Comparing Issues and Countries. ECPR conference, Island, August 2011 (zus. mit Barbara Pfetsch).

Party campaigns in the up-run to the European Parliament elections. Presentation at the Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES), April 2011.

The politicization of EU integration? Agents and effects. Presentation at the Netherlands Institute of Advanced Studies (NIAS), January 2011. (zus. mit Michaela Maier)

Domestic or Europeanized election campaigns? The role of euro-skeptic parties in the 2009 European Parliament election. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Singapore, Juni 2010 (zus. mit Michaela Maier).

Does the type of campaign make the difference? An experimental study of campaign effects on citizens’ EU evaluations in 11 countries. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Singapore, Juni 2010 (zus. mit Michaela Maier).

Effects of Personalized TV Ads on Candidate Evaluation and Voting Decision. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Singapore, Juni 2010 (zus. mit Michaela Maier).

Studying media content from a network perspective: a systematic combination of relational content and network analysis. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Singapore, Juni 2010.

National Political Parties as Promoter of Ideas About Europe? The 2009 EP Election. KFG Conference The Transformative Power of Europe. Berlin, Germany. Dezember 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Between integration and demarcation: effects of party campaigns in the 2009 European Parliament elections. Campaigning for Europe. Landau, Germany. Oktober 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Party mobilization on Europe? Theoretical and methodological considerations. Jahrestagung Elections, Public Opinion and Parties 2009 (EPOP). Glasgow, UK. August 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Effects of first- and second-order campaigns on voters in the 2009 European Parliament election. Jahrestagung Elections, Public Opinion and Parties 2009 (EPOP). Glasgow, UK. August 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Politicization of European Parliament election campaigns? Vortrag bei “The Delphic Oracle on Europe: Policies and Politics” der Hellenic Foundation for European and Foreign Policy (ELIAMEP). Delphi, Griechenland. Juni 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Die Personalisierung der Politik – eine Forschungsagenda für die Zukunft. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Bremen, Deutschland. April / Mai 2009 (zus. mit Michaela Maier).

Personalization in politics – a critical assessment of its normative connotations. Jahrestagung der International Association for Media and Communication Research (IAMCR). Stockholm, Schweden. Juli 2008.

Between Integration and Demarcation – Strategies and Effects of party campaigns in the context of the 2009 European Parliament Elections. Pre-Conference „Campaign Strategies and Messages, Media Coverage, and Effects. A conference on Comparative Research on the 2009 European Parliamentary Elections”. Sigtuna, Schweden. Juli 2008 (zus. mit Michaela Maier)

Media content from a network perspective. New insights by combining content and network analysis. Workshop “Discourse networks and risk policy”. Universität Konstanz, D. Dezember 2007.

Integration versus Abgrenzung – Konfliktstrukturen europäischer Öffentlichkeit. Autorenkonferenz PVS-Sonderheft. Münster, D. Juli 2007 (zus. mit Barbara Pfetsch).

The voice of the national press on European integration. A comparative analysis of agenda setting and framing in Western Europe. 57. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). San Francisco, USA. Mai 2007 (zus. mit Barbara Pfetsch und Barbara Eschner).

Symbolic networks – a connection of content and network analysis for studying mass media debates. Internationale Konferenz „Sunbelt Social Network Conference“. Korfu, Griechenland. Mai 2007.

Europe without a face – the lack of personalization as obstacle for a European public sphere? Ladenburger Diskurs „Personalisierte Kommunikation in Wirtschaft und Gesellschaft“ der Gottlieb Daimler- und Karl-Benz Stiftung. Ladenburg, D. Januar 2007 (zus. mit Barbara Pfetsch).

The Voice of the Media in European Public Sphere. Agenda-setters, shapers of conflicts and Bridges of Cross-Border Communication. Jahrestagung der International Political Science Association (IPSA), Research Committee 22: Political Communication. Fukuoka, Japan. Juli 2006 (zus. mit Barbara Pfetsch und Barbara Eschner).

Domestic Adaptations of European Issues: A Network Analysis of the German and French Media Debates on EU Enlargement and a common Constitution. 56. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). Dresden, D. Juni 2006.

Europäische Öffentlichkeit. Eine netzwerkanalytische Betrachtung der deutschen und französischen Verfassungs- und Erweiterungsdebatten. Vortrag an der Technischen Universität Dresden. Dresden, D. Januar 2006.

Comparative analysis of policy networks in Western Europe. CONNEX Treffen. Mannheim, D. Oktober 2005 (zus. mit Hanspeter Kriesi und Margit Jochum).

Brussels as breeding ground for Europeanisation? 55. Jahrestagung der International Communication Association (ICA). New York, USA. Mai 2005 (zus. mit Barbara Berkel).

Comparative analysis of policy networks in Western Europe. CONNEX Treffen. Bled, Slowenien. Mai 2005 (zus. mit Hans-Peter Kriesi und Margit Jochum).

Medien als Akteure in symbolischen Netzwerken. Ein Vergleich der Rolle national medialer und politischer Akteure in der EU-Erweiterungsdebatte mit Hilfe der Netzwerkanalyse. Gemeinsamen Jahrestagung vom Arbeitskreis „Politik und Kommunikation“ der DVPW und der Fachgruppe „Kommunikation und Politik“ der DGPuK. Stuttgart, D. Februar 2005.

Stärke, Formen und Folgen der Europäisierung medialer Öffentlichkeiten. Ein Vergleich der Machtstrukturen in europäisierten und nationalen Debatten mit Hilfe der Netzwerkanalyse. Konferenz „Medialer Wandel und Europäische Öffentlichkeit“. Wien, Österreich. November 2004.

How media systems can influence the success of European campaigns. Konferenz “Campaigning for Europe. Parties, campaigns, mass media and the European Parliamentary Elections 2004”. Landau, D. Oktober 2004 (zus. mit Barbara Berkel).

Power in public spheres – a network analysis. Comparing the German debate on EU governance structures and pension politics. Internationalen Konferenz „Sunbelt Social Network Conference“. Portoroz, Slowenien. Mai 2004.

Power in public spheres – a network analysis. The discourse on the future of Europe. Internationalen Konferenz “The European Public Sphere” an der Humboldt Universität Berlin. Berlin, D. November 2003.

Media structures as a brake block of the Europeanization of public spheres? Development of a cross-national Typology. Internationalen Konferenz „Europeanization of Public Spheres“ am Wissenschaftszentrum Berlin. Berlin, D. Juni 2003 (zus. mit Barbara Berkel).

Vollständige Publikationsliste

Stand Juli 2017

2017

  • Häussler, T., Adam, S., Schmid-Petri, H. & Reber, U. (accepted for publication). Linking Contexts: How Political Conflict Shapes Online Spaces. A Comparison of Climate Change Hyperlink Networks in the U.S. and Germany. International Journal of Communication.
     
  • Schmid-Petri, H. & Adam, S. (accepted for publication). Innovative Methoden der Inhaltsanalyse – automatisierte Verfahren im Fokus. In O. Gabriel, T. Faas & J. Maier (Hrsg.), Handbuch der Wahl- und Einstellungsforschung. Baden-Baden: Nomos Verlag.
     
  • Maier, M; Adam, S. & Maier, J. (2017). Does the messenger matter? A comparison of the effects of Eurosceptic messages communicated by mainstream and radical right-wing parties on citizens’ EU attitudes: Journal of Elections, Public Opinion and Parties. http://dx.doi.org/10.1080/17457289.2016.1273227

2016

  • Schmid-Petri, Hannah; Häussler, Thomas; Adam, Silke (2016): Different Actors, different factors? A comparison of the news factor orientation between newspaper journalists and civil-society actors Communications: The European Journal of Communication Research. 41(4).
     
  • Adam, Silke; Antl-Wittenberg, Eva-Maria; Eugster, Beatrice; Leidecker, Melanie; Maier, Michaela & Schmidt, Franzisca (2016): Strategies of pro-EU parties in the face of a Euroskeptic challenge. European Union Politics. 0(0): 1-23. DOI 10.1177/1465116516661248.
     
  • Häussler, Thomas; Arlt, Dorothee; Schmidt, Franzisca & Adam, Silke (2016): Contexts and their consequences. Approaches, challenges and results of comparative communication and media research. Studies in Communication Science 16(1): 52-53.
     
  • Häussler, Thomas; Schmid-Petri, Hannah, Adam, Silke, Reber, Ueli & Arlt, Dorothee (2016): The climate of debate. How institutional factors shape legislative discourses on climate change. A comparative framing perspective. Studies in Communication Science 16(1): 94-102.
     
  • Adam, Silke; Häussler, Thomas; Schmid-Petri, Hannah; Reber, Ueli (2016): Identifying and analyzing hyperlink issue networks. In: Vowe, G. / Henn, P. (eds): Political Communication in the Online World: Theoretical Approaches and Research Designs. Oxford: Routledge. 233-247.
     
  • Adam, Silke; Maier, Michaela: Campaigning on or downplaying EU integration? Explaining the salience parties attach to EU matters in European Parliamentary election campaigns. In: de Vreese, C. / de Brug, W. (eds) (forthcoming): (Un-)Intended Consequences of European Parliamentary Elections. Oxford: Oxford University Press. 148-170.

2015

  • Schmid-Petri, Hannah; Adam, Silke; Schucki, Ivo; Häussler, Thomas (2015): A changing climate of skepticism? The factors shaping climate change coverage in the US press. Public Understanding of Science: 1-16. DOI: 10.1177/0963662515612276
     
  • Maier, Michaela; Maier, Jürgen; Baumert, Anna; Jahn Nico; Krause, Stefan; Adam, Silke (2015): Measuring Citizens‘ Implicit and Explicit Attitudes towards the European Union. European Union Politics (3): 369-385. DOI: 10.1177/1465116515577454
     
  • Silke (2015): European Public Sphere In: Mazzoleni, Gianpietro (ed.): The International Encyclopedia of Political Communication, 3 Volume Set. Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1-118-29075-0.

2014

  • Maier, Daniel; Waldherr, Annie; Miltner, Peter; Schmid-Petri, Hannah; Häussler, Thomas; Adam, Silke (2014): Stichprobenziehung aus dem Netz – Wie man themenspezifische Online-Inhalte erfassen kann. In: W. Wirth / M. Wettstein / J. Matthes / K, Sommer (Hrsg.): Inhaltsanalysen und neue Medien. Köln: Halem-Verlag. 90-110.

2013

  • De Vreese, Claes; Adam, Silke & Berganza, Rosa (eds.) (2013): Special issue on the European Parliament elections 2009. Journal of Political Marketing 12 (1).
     
  • Pfetsch, Barbara; Adam, Silke & Bennett, Lance W. (2013). The critical linkage between online and offline media - An approach to researching the conditions of issue spill-over. Javnost – The Public, 20(3): 5-18. DOI: 10.1080/13183222.2013.11009118
     
  • De Vreese, Claes; Adam, Silke & Berganza, Rosa (2013): Guest Editorial. Journal of Political Marketing 12(1): 2-7. DOI: 10.1080/15377857.2013.752181
     
  • Adam, Silke; Maier, Michaela; de Vreese, Claes H. et al. (2013). Campaigning against Europe? The role of Euroskeptic fringe and mainstream parties in the 2009 European Parliament election. Journal of Political Marketing 12(1): 77-99. DOI: 10.1080/15377857.2013.752245
     
  • Adam, Silke (2013): Gibt es eine europäische Öffentlichkeit? In: I. Schlichting / M. Schäfer (Hrsg.): 50 Fragen, 50 Antworten, 50 Jahre DGPuK. (Adobe Flash Player erforderlich)
     
  • Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (2013): Democratic Potentials of Online Communication for Political Debate. In: B. Dobek-Ostrowska & J. Garlicki (Eds.), Political Communication in the Era of New Technologies. Frankfurt a. M. / Warsaw: Peter Lang. 31-43.

2012

  • Maier, Michaela; Adam, Silke & Maier, Jürgen (2012): The impact of identity and economic cues on citizens’ EU support: An experimental study on the effects of party communication in the run-up to the 2009 European Parliament elections. European Union Politics 13: 580-603. DOI: 10.1177/1465116512453957
     
  • Adam, Silke (2012): Studium im persönlichen Rückblick. In: J. Vogelgesang (Hrsg.): Kommunikationswissenschaft studieren. Wiesbaden: Springer. 142-144.

2011

  • Adam, Silke & Maier, Michaela (2011): National parties as politicizers of EU integration? Party campaign communication in the up-run to the 2009 European Parliament Election. European Union Politics. 12 (3): 431-454. DOI: 10.1177/1465116511410234
     
  • Maier, Michaela; Adam, Silke; de Vreese, Claes et al. (2011): Between Integration and Demarcation: Effects of Europeanized and national campaigns on voters in the 2009 European Parliament election. In: M. Maier / J. Strömbäck, / L. Kaid (eds): European Political Communication: Campaign Strategies, Media Coverage, and Campaign Effects in European Parliamentary Elections. Farnham: Ashgate Publishing. 233-256.
     
  • Kaid, Lynda L.; Adam, Silke; Maier, Michaela et al. (2011): Televised Advertising in the 2009 European Parliamentary Elections. Comparing Campaign Strategies and Videostyles. In: M. Maier / J. Strömbäck / L. Kaid (eds): European Political Communication: Campaign Strategies, Media Coverage, and Campaign Effects in European Parliamentary Elections. Farnham: Ashgate Publishing. 91-110.

2010

  • Adam, Silke & Maier, Michaela (2010): Personalization of Politics – Towards a Future Research Agenda. A Critical Review of the Empirical and Normative State of the Art. In Salmon, Sharles T. (ed): Communication Yearbook 34: 213-258.
     
  • Adam, Silke (2010): PR-Evaluation und -Planung aus der Netzwerkperspektive. Neue Erkenntnisse bei der Untersuchung von Medieninhalten durch die Verbindung von Inhalts- und Netzwerkanalyse. In: J. Woelke / M. Maurer / O. Jandura (Hrsg.): Forschungsmethoden für die Markt- und Organisationskommunikation. Köln: Halem-Verlag. 143-170. [überarbeitete Version des Aufsatzes in der Publizistik]
     
  • Pfetsch, Barbara; Adam, Silke & Eschner, Barbara (2010): The Media’s Voice over Europe: Issue salience, openness and conflict lines in editorials. In: R. Koopmans / P. Statham (eds.): The Making of a European Public Sphere: Political Communication and Collective Action in an Era of European Governance. Cambridge: Cambridge University Press. 151-170. [überarbeitete Version des Aufsatzes in Journalism]
     
  • Kaid, Lynda L.; Adam, Silke; Maier, Michaela et al. (2010): Gli spot televisivi nelle elezioni europee del 2009. Strategie di campaigning a confronto. In: Special Issue of Communicazione Politica XI (1). 33-48.

2009

  • Adam, Silke & Pfetsch, Barbara (2009): Europa als Konflikt in nationalen Medien – Zur Politisierung der Positionen in der Integrationsdebatte. In: F. Marcinkowski / B. Pfetsch (eds.): Politik in der Mediendemokratie. Politische Vierteljahresschrift. Sonderheft 42: 559-584. DOI: 10.1007/978-3-531-91728-3_23
     
  • Adam, Silke (2009): Euroscepticism and the mass media. An analysis of the form of contention in the German and French debates on a European Constitution. In: D. Fuchs / R. Magni-Berton / A. Roger (eds.): Euroscepticsm. Images of Europe among mass publics and political elites. Farmington Hills: Budrich Publishers. 193-214.
     
  • Adam, Silke & Maier, Michaela (2009): Parteikampagnen bei der Europawahl. Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen. Heft 2. 78-83.
     
  • Adam, Silke (2009): Bringing the Mass Media in. The Contribution of the Mass Media for Understanding Citizens’ Attitudes towards the European Union. KFG Working Paper Series, No. 4. Kolleg-Forschergruppe (KFG) “The Transformative Power of Europe”, Free University Berlin.

2008

  • Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (Hrsg.) (2008): Massenmedien als politische Akteure - Konzepte und Analysen. Wiesbaden: VS Verlag.
     
  • Adam, Silke (2008): Medieninhalte aus der Netzwerkperspektive. Neue Erkenntnisse durch die Kombination von Inhalts- und Netzwerkanalyse. In: Publizistik 53 (2): 180-199. DOI: 10.1007/s11616-008-0074-x
     
  • Adam, Silke (2008): Do mass media portray Europe as a community? An empirical analysis of the integration potential of the German and French debates on EU enlargement and a common Constitution. In: Javnost – The Public 15 (1): 91-112. DOI: 10.1080/13183222.2008.11008966
     
  • Pfetsch, Barbara; Adam, Silke & Eschner, Barbara (2008): The Contribution of the Press to Europeanization of Public Debates. A comparative study of issue salience and conflict lines of European integration. In: Journalism: Theory, Practice & Criticism 9 (4): 463-490. DOI: 10.1177/1464884908091295
     
  • Adam, Silke (2008): Massenmedien als Herausforderer oder Agenturen nationaler Eliten? Eine Analyse der deutschen und französischen EU-Erweiterungsdebatte. In: B. Pfetsch / S. Adam (Hrsg.): Massenmedien als politische Akteure. Konzepte und Analysen. Wiesbaden: VS-Verlag. 116-143.
     
  • Adam, Silke; Jochum, Margit & Kriesi; Hanspeter (2008): Coalitions in policy networks. The domestic context of European politics. In: W. A. Maloney / J. van Deth (eds.): Civil Society and Governance in Europe: From National to International Linkages? Cheltenham: Edward Elgar. 193-217.
     
  • Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (2008): Die Akteursperspektive in der politischen Kommunikationsforschung – Fragestellungen, Forschungsparadigmen und Problemlagen. In: B. Pfetsch / S. Adam (Hrsg.): Massenmedien als politische Akteure. Konzepte und Analysen. Wiesbaden: VS Verlag. 9-26.
     
  • Adam, Silke (2008): Olaf Jandura: Kleinparteien in der Mediendemokratie. Wiesbaden, VS 2007, in: Publizistik 53 (2): 267-268.

2007

  • Adam, Silke (2007): Symbolische Netzwerke in Europa. Der Einfluss der nationalen Ebene auf europäische Öffentlichkeit. Deutschland und Frankreich im Vergleich. Köln: Halem Verlag.
     
  • Adam, Silke (2007): Domestic adaptations of Europe. A comparative study of the debates on EU enlargement and a common Constitution in the German and French quality press. In: International Journal of Public Opinion Research 19 (4): 409-433. DOI: 10.1093/ijpor/edm024
     
  • Adam, Silke & Kriesi, Hanspeter (2007): The network approach. In: P. Sabatier (ed.): Theories of the Policy Process. Boulder (Colo.): Westview Press. 129-154.
     
  • Pfetsch, Barbara; Mayerhöffer, Eva & Adam, Silke (2007): Politische Kommunikation. In: B. Thomaß (Hrsg.): Mediensysteme im internationalen Vergleich. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft. 59-75. (Überarbeitung für die zweite Auflage).
     
  • Adam, Silke (2007): Markus Lehmkuhl: Massenmedien und interpersonale Kommunikation. Eine explorative Studie am Beispiel BSE. Konstanz, UVK 2006, in: Medien & Kommunikationswissenschaft 55 (2): 265-267.

2006

  • Kriesi, Hanspeter; Adam, Silke & Jochum, Margit (2006): Comparative analysis of policy networks in Western Europe. In: Journal of European Public Policy 13 (3): 341-361. DOI: 10.1080/13501760500528803
     
  • Adam, Silke & Berkel, Barbara (2006): Media Structures as an Obstacle to the Europeanization of Public Spheres? Development of a Cross-National Typology. In: M Maier / J. Tenscher (eds.): Campaigning in Europe – Campaigning for Europe. Berlin: Lit. 45-66.

2005

  • Adam, Silke & Pfetsch, Barbara (2005): Politische Kommunikation. In: S. Weischenberg / H.J. Kleinsteuber / B. Pörksen (Hrsg.): Handbuch Journalismus und Medien. Konstanz: UVK. 349-353.
     
  • Adam, Silke; Berkel, Barbara & Pfetsch, Barbara (2005): Public Relations aus politikwissenschaftlicher Sicht. In: G. Bentele / R. Fröhlich / P. Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: VS Verlag. 78-90.
     
  • Adam, Silke; Berkel, Barbara & Pfetsch, Barbara (2005): Stichwort Politische PR. In: G. Bentele / R. Fröhlich / P. Szyszka (Hrsg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden: VS Verlag. 598.
     
  • Pfetsch, Barbara & Adam, Silke (2005): Myra Marx Ferree, William Anthony Gamson, Jürgen Gerhards, Dieter Rucht: Shaping Abortion Discourse. Democracy and the Public Sphere in Germany and the United States, Cambridge, Cambridge University Press 2002, in: Political Communication 22: 250-252.

2002

  • Adam, Silke (2002): Wahlen in der Mediendemokratie. Der Beitrag von Medienwirkungstheorien zur Wahlforschung am Beispiel der amerikanischen Präsidentschaftswahl 2000. Stuttgart: edition 451.
     
  • Görlitz, Axel & Adam, Silke (2002): „Strukturelle Kopplung“ als Steuerungstheorie: Rekonstruktion und Kritik. In: H. Bluhm / K. Fischer / K.-U. Hellmann (Hrsg.): Das System der Politik. Niklas Luhmanns politische Theorie. Opladen / Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. 271-289.

2001

  • Adam, Silke (2001): Das Fernsehen ist stärker. US-Wahl 2000: Medien und Einstellungsbildung der Bevölkerung. Medien Tenor Forschungsbericht 111: 42-45.

Stand Dezember 2016

2016

  • Talking `bout Europe in the 2014 European Parliament Elections. Parties, Media, and Voters between Financial Crisis, Euroskepticism, and Top Candidates. Panel. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan, Juni 2016.
     
  • Faces of Euroskepticism in the mass media – a seven country comparison. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Fukuoka, Japan, Juni 2016 (with B. Eugster, E. Antl-Wittenberg, S. Kritzinger).
     
  • Das Ende des journalistischen Selektionsmonopols. Neue Selektionsmechanismen im Netz und wie diese den Wettstreit um politische Aufmerksamkeit prägen. Vortrag vor den Grossräten des Kantons Bern, Bern, März 2016.

2015

  • The Interplay between Parties and Media in Putting EU-Issues on the Agenda. A temporal pattern analysis of the 2014 European Parliamentary election campaigns in Austria, Germany, and the United Kingdom. First annual International Journal of Press / Politics Conference, Oxford (UK), September 2015 (with M. Maier, P. Bacherle, M. Leidecker).
     
  • Strategies of pro-EU parties in times of a Euroskeptic challenge. A six country comparison of strategic party communication in the run-up to the 2014 European Parliament election. ECREA Political Communication Conference, Odense (DK), August 2015 (with M. Maier, B. Eugster, M. Leidecker, E. Antl-Wittenberg, F. Schmidt).
     
  • Global issues – rooted nationally? The print media coverage of climate change as a global issue in Switzerland, Germany, the UK and the USA. SGKM-Jahrestagung, Bern, März 2015. (zus. mit H. Schmid-Petri, D. Arlt, U. Reber., T. Häussler).
     
  • The interplay between Euroskeptic challenger and pro-European mainstream parties – A six country comparison of strategic party communication in the run-up to the 2014 European Parliament election. SGKM-Jahrestagung, Bern, März 2015 (zus. mit B. Eugster,  E. Antl-Wittenberg, M. Leidecker, M. Maier,  F. Schmidt).
     
  • Getrennte Welten? Der Einfluss von politischen Offline-Kontextfaktoren auf die Struktur von Online-Issue-Netzwerken. Ein Vergleich zwischen Deutschland und den USA im Bereich des Klimawandels. Tagung „Politische Online-Kommunikation. Voraussetzungen, Facetten und Folgen des strukturellen Wandels politischer Kommunikation“, Düsseldorf, Februar 2015 (zus. mit T. Häussler, H. Schmid-Petri, U. Reber).

2014

  • The role of national parties for the politicization of EU integration. Workshop “Campaigning for Europe 2014. Parties, Mass Media and Voters in the European Parliamentary Elections 2014, Annweiler, November 2014 (zus. mit M. Maier).
     
  • Downplaying or Pushing Euro-Skepticism in the Context of the Euro Crisis? Strategic Political Communication in the Run-Up to the 2014 European Parliament Elections in Germany and Austria. ECREA Konferenz, Lissabon, November 2014 (zus. mit M. Leidecker, E.  Antl, M. Maier).
     
  • Politicization of EU integration – the right-wing challenge for mainstream parties‘ 2014 EP campaign communication.ECPR Conference, Glasgow, September 2014 (zus. mit M. Maier, M., M. Leidecker, B.  Eugster, E. Antl, D. Arlt).
     
  • Distinguishing Effects of Content and Source in Party Communication on Citizens‘ Attitudes towards Europe. ISPP Konferenz, Rom, Juli 2014 (zus. mit Maier, M.; Maier, J.).
     
  • Koalitionen im Netz: Eine Analyse der Akteurskonstellationen im Bereich der US-amerikanischen Klimawandeldebatte. SGKM-Jahrestagung, Zürich, April 2014 (zus. mit T. Häusler, H. Schmid-Petri).

2013

  • Measuring Citizens’ Implicit and Explicit Attitudes towards the European Union. ECPR-Konferenz, Bordeaux, September 2013 (zus. mit M. Maier, S. Krause, J. Maier, N. Jahn.).
     
  • Party Communication About Europe. Who puts Europe on the Agenda. Netherlands Institute of Advanced Studies, Wassenaar, Juni 2013 (zus. mit M. Maier.

2012

  • Selecting and framing in a digital age: Is online communication of challengers abandoning mass media´s logic? 4th European Communication Conference (ECREA), Istanbul, Oktober 2012 (zus. mit H. Schmid-Petri, T. Häussler, A. Waldherr, P. Miltner, B. Pfetsch, & L. Bennett).
     
  • Was passiert zu einem Thema im Netz? Die Herausforderung ,dynamische Online-Netzwerke und deren Diskurse zu erfassen. 14. Jahrestagung der Fachgruppe "Methoden" in der DGPuK, Zürich, September 2012 (zus. mit H. Schmid-Petri, A. Waldherr, T. Häussler, P. Miltner).
     
  • The impact of identity and economic cues on citizens‘ EU support. An experimental study on the effects of party communication in the run-up to the 2009 European Parliament elections. ISPP-Konferenz, Chicago, Juli 2012 (zus. mit M. Maier, J. Maier).
     
  • Measuring the Impact of Party Communication on Citizens‘ Implicit and Explicit Attitudes towards the European Union. Workshop “Change in Political Attitudes: Panels and Experiments”, Barcelona, Juni 2012 (zus. mit M. Maier, J. Maier, A. Retzbach, F. Schneider).
     
  • Comparing apples and oranges. The challenge of measuring online-offline discourse dynamics. 61. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Preconference, Phoenix, Mai 2012 (zus. mit A. Waldherr, T. Häussler, P. Miltner, B. Pfetsch, H. Schmid-Petri, W. Streibl, W. & Bennett, L.).
     
  • Online-Akteursnetzwerke: Wie zivilgesellschaftliche Akteure in der Klimapolitik das Internet nutzen. Ein Vergleich zwischen der Schweiz und Deutschland. Fachgruppen-Tagung „Kommunikation und Politik“, Zürich, Februar 2012 (zus. mit T. Häussler, H. Schmid-Petri, U. Reber.

2011

  • The impact of identity and economic cues on citizens’ EU support: An experimental study on the effects of party communication in the run-up to the 2009 European Parliament elections. Presentation at the colloquium of Prof. Claude Messner, University of Berne, November 2011.
     
  • Recipients’ characteristics and country contexts as moderating factors for framing effects. An experimental study of party campaign effects in 11 countries in the run-up to the 2009 EP elections. WAPOR Conference, Amsterdam, September 2011 (zus. mit M. Maier).
     
  • Media Agenda Building in Online and Offline Media - Comparing Issues and Countries. ECPR Conference, Island, August 2011 (zus. mit B. Pfetsch).
     
  • Party campaigns in the up-run to the European Parliament elections. Presentation at the Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES), April 2011.
     
  • The politicization of EU integration? Agents and effects. Presentation at the Netherlands Institute of Advanced Studies (NIAS), Januar 2011 (zus. mit M. Maier).

2010

  • Domestic or Europeanized election campaigns? The role of euro-skeptic parties in the 2009 European Parliament election. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Singapore, Juni 2010 (zus. mit M. Maier).
     
  • Does the type of campaign make the difference? An experimental study of campaign effects on citizens’ EU evaluations in 11 countries. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Singapore, Juni 2010 (zus. mit M. Maier).
     
  • Effects of Personalized TV Ads on Candidate Evaluation and Voting Decision. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Singapore, Juni 2010 (zus. mit M. Maier).
     
  • Studying media content from a network perspective: a systematic combination of relational content and network analysis. 60. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Singapore, Juni 2010.

2009

  • National Political Parties as Promoter of Ideas About Europe? The 2009 EP Election. KFG Conference The Transformative Power of Europe, Berlin, Dezember 2009 (zus. mit M. Maier).
     
  • Between integration and demarcation: effects of party campaigns in the 2009 European Parliament elections. Campaigning for Europe, Landau, Oktober 2009 (zus. mit M. Maier).
     
  • Party mobilization on Europe? Theoretical and methodological considerations. Jahrestagung Elections, Public Opinion and Parties 2009 (EPOP), Glasgow, August 2009 (zus. mit M. Maier).
     
  • Effects of first- and second-order campaigns on voters in the 2009 European Parliament election. Jahrestagung Elections, Public Opinion and Parties 2009 (EPOP), Glasgow, August 2009 (zus. mit M. Maier).
     
  • Politicization of European Parliament election campaigns? Vortrag bei “The Delphic Oracle on Europe: Policies and Politics” der Hellenic Foundation for European and Foreign Policy (ELIAMEP), Delphi, Juni 2009 (zus. mit M. Maier).
     
  • Die Personalisierung der Politik – eine Forschungsagenda für die Zukunft. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK), Bremen, April / Mai 2009 (zus. mit M. Maier).

2008

  • Personalization in politics – a critical assessment of its normative connotations. Jahrestagung der International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Stockholm, Juli 2008.
     
  • Between Integration and Demarcation – Strategies and Effects of party campaigns in the context of the 2009 European Parliament Elections. Pre-Conference „Campaign Strategies and Messages, Media Coverage, and Effects. A conference on Comparative Research on the 2009 European Parliamentary Elections”, Sigtuna, Juli 2008 (zus. mit M. Maier)

2007

  • Media content from a network perspective. New insights by combining content and network analysis. Workshop “Discourse networks and risk policy”, Universität Konstanz, Dezember 2007.
     
  • Integration versus Abgrenzung – Konfliktstrukturen europäischer Öffentlichkeit. Autorenkonferenz PVS-Sonderheft,. Münster, Juli 2007 (zus. mit B. Pfetsch, B.).
     
  • The voice of the national press on European integration. A comparative analysis of agenda setting and framing in Western Europe. 57. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), San Francisco, Mai 2007 (zus. mit B. Pfetsch, B. Eschner).
     
  • Symbolic networks – a connection of content and network analysis for studying mass media debates. Sunbelt Social Network Conference, Korfu, Mai 2007.
     
  • Europe without a face – the lack of personalization as obstacle for a European public sphere? Ladenburger Diskurs „Personalisierte Kommunikation in Wirtschaft und Gesellschaft“ der Gottlieb Daimler- und Karl-Benz Stiftung, Ladenburg, Januar 2007 (zus. mit B. Pfetsch).

2006

  • The Voice of the Media in European Public Sphere. Agenda-setters, shapers of conflicts and Bridges of Cross-Border Communication. Jahrestagung der International Political Science Association (IPSA), Research Committee 22: Political Communication, Fukuoka, Juli 2006 (zus. mit B. Pfetsch, B. Eschner).
     
  • Domestic Adaptations of European Issues: A Network Analysis of the German and French Media Debates on EU Enlargement and a common Constitution. 56. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Dresden, Juni 2006.
     
  • Europäische Öffentlichkeit. Eine netzwerkanalytische Betrachtung der deutschen und französischen Verfassungs- und Erweiterungsdebatten. Vortrag an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Januar 2006.

2005

  • Comparative analysis of policy networks in Western Europe. CONNEX Treffen., Mannheim, Oktober 2005 (zus. mit H. Kriesi, M. Jochum).
     
  • Brussels as breeding ground for Europeanisation? 55. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), New York, Mai 2005 (zus. mit B. Berkel).
     
  • Comparative analysis of policy networks in Western Europe. CONNEX Treffen. Bled, Mai 2005 (zus. mit H. Kriesi, M. Jochum).
     
  • Medien als Akteure in symbolischen Netzwerken. Ein Vergleich der Rolle national medialer und politischer Akteure in der EU-Erweiterungsdebatte mit Hilfe der Netzwerkanalyse. Gemeinsame Jahrestagung vom Arbeitskreis „Politik und Kommunikation“ der DVPW und der Fachgruppe „Kommunikation und Politik“ der DGPuK, Stuttgart, Februar 2005.

2004

  • Stärke, Formen und Folgen der Europäisierung medialer Öffentlichkeiten. Ein Vergleich der Machtstrukturen in europäisierten und nationalen Debatten mit Hilfe der Netzwerkanalyse. Konferenz „Medialer Wandel und Europäische Öffentlichkeit“, Wien, November 2004.
     
  • How media systems can influence the success of European campaigns. Konferenz “Campaigning for Europe. Parties, campaigns, mass media and the European Parliamentary Elections 2004”, Landau, Oktober 2004 (zus. mit B. Berkel).
     
  • Power in public spheres – a network analysis. Comparing the German debate on EU governance structures and pension politics. Internationale Konferenz „Sunbelt Social Network Conference“, Portoroz, Mai 2004.

2003

  • Power in public spheres – a network analysis. The discourse on the future of Europe. Internationale Konferenz “The European Public Sphere” an der Humboldt Universität Berlin, Berlin, November 2003.
     
  • Media structures as a brake block of the Europeanization of public spheres? Development of a cross-national Typology. Internationale Konferenz „Europeanization of Public Spheres“ am Wissenschaftszentrum Berlin., Berlin, Juni 2003 (zus. mit B. Berkel).

Stand Dezember 2016

2016

  • Maier, Michaela; Adam, Silke; de Vreese, Claes; Leidecker‐Sandmann, Melanie; Eugster, Beatrice; Schmidt, Franzisca; Antl‐Wittenberg, Eva-Maria (2016): Politicization of EU integration. Codebook for a content analysis of media and party communication. (Codebook / Version 29/06/2016 - PDF)
    Politicization of EU integration. Codebook for a content analysis of media and party communication von Maier, Michaela; Adam, Silke; de Vreese, Claes; Leidecker-Sandmann, Melanie; Eugster, Beatrice; Schmidt, Franzisca; Antl-Wittenberg, Eva-Maria ist lizenziert unter einer Creative Commons Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International Lizenz.

2014

  • Adam, Silke; Maier, Michaela (2014): Politicization of EU integration. Codebook for mass media coverage, in cooperation with De Vreese, Claas / Schuck, Andreas
     
  • Maier, Michaela; Adam, Silke (2014): Politicization of EU integration. Codebook for party communication, in cooperation with De Vreese, Claas. / Schuck, Andreas
     
  • Schmid-Petri, Hannah, Knocks, Stefanie, Sager, Patricia & Adam, Silke (2014): Synthetische Biologie in der Gesellschaft. Eine neue Technologie in der öffentlichen Diskussion. Abschlussbericht. Bern: TA-Swiss. Online verfügbar unter: TA-SWISS. https://www.ta-swiss.ch

2013

  • Schmid-Petri, Hannah, Knocks, Stefanie & Adam, Silke (2013): Codebuch zur Erfassung der Diskussion über die Synthetische Biologie in der deutsch- und französischsprachigen Schweizer Presse.
     
  • Knocks, Stefanie, Schmid-Petri, Hannah & Adam, Silke (2013): Leitfaden ExpertInnenworkshops „Wissenschaft zur Sprache bringen: die Synthetische Biologie in den Schlagzeilen“.
     
  • Schmid-Petri, Hannah; Häussler, Thomas; Adam, Silke; Waldherr, Annie; Miltner, Peter; Pfetsch, Barbara & Bennett, Lance (2013): Codebook for the analysis of frames in online newspaper articles – Issue: climate change. The Codebook was developed in the project “The impact of challengers’ online communication on media agenda-building – a comparison across countries and issues.

2009

  • Adam, Silke & Maier, Michaela (2009): Codebook of content coding: Strategies of party campaigns in the context of the EP elections. Berlin / Landau.

2004

 

 

 

2002